Friday, June 5, 2009

PANTANG LARANG DALAM PERKAHWINAN

Pantang larang dalam perkahwinan yang bermaksud perkara-perkara yang boleh membatalkan perkahwinan. Pantang larang yang boleh membatalkan perkahwinan ada 3 perkara iaitu:-

1) Kopiyoon ( alamat tidak baik )
2) Raat Tinipi ( mimpi buruk )
3) Okosupan

Tafsiran Pantang Larang

1) Kopiyoon

Dalam perjalanan pengantin lelaki menuju ( pergi ) ke rumah pengantin perempuan tiba-tiba ditengah jalan rombongan mendengar bunyi burung yang dipanggil ‘mongontik’ dalam bahasa Tobbilung atau berjumpa dengan binatang seperti kijang dan rusa maka perjalanan rombongan tersebut terpaksa dibatalkan atau berpatah balik. Tetapi salah seorang wakil rombongan pengantin lelaki harus menyampaikan perkara tersebut kepada pihak perempuan.

2) Raat Tinipi

Dalam menunggu tarikh untuk melansungkan perkahwinan, tiba-tiba salah satu pihak yang berkahwin itu bermimpi buruk seperti mimpi kahwin, memotong kerbau dan apa-apa mimpi yang mendatangkan keraguan atau tidak diingini maka perkahwinan tersebut terpaksa akan ditangguhkan atau dibatalkan jika pihak yang bermimpi itu merasakan sesuatu yang tidak sedap hati ‘arawog ginawo’.

3) Okosupan

Dalam menunggu tarikh untuk melansungkan perkahwinan, tiba-tiba berlaku kematian sama ada di pihak keluarga lelaki atau perempuan maka perkara ini harus disampaikan kepada pihak sebelah untuk menimbangkan perkara yang harus dilakukan sama ada membatalkan atau menangguhkan perkahwinan tersebut.

Nota:

1. Walau bagaimana pun ada adat yang boleh mengimbang atau dipercayai penolak bala tersebut iaitu sogit jika ada berlaku seperti salah satu perkara pantang larang tersebut.
2. Pantang larang tersebut jika tidak dipatuhi maka adalah dipercayai suami isteri akan mengalami kuat sakit dan pendek umur ( mati ). Dan kadang-kala ibubapa suami isteri juga akan mengalami kuat sakit dan pendek umur ( mati ).

3. Oleh itu si lelaki yang mahu berkahwin dikenakan membayar adat sogit
kepada pihak perempuan
Adatnya:- 1 ekor babi besar dan 1 buah tinukul.

Peringatan

Walau pun ada adat seperti yang tertera di atas tidak semestinya terpakai. Sekiranya ada perasaan was-was dan syak wasangka yang timbul maka terpulanglah kepada penerimaan kedua-dua belah pihak, tidak ada paksaan untuk menerima adat tersebut kerana balanya amat berat. Sekiranya perkahwinan terpaksa dibatalkan berpunca dari pantang larang tersebut maka tiada pendakwaan boleh dibuat.

Pantang Larang Masa Menghantar Sinsing

Sekiranya sinsing terjatuh semasa dalam perjalanan atau ‘papatayid’ maka penghantar sinsing ( bantaran ) tersebut mesti terlucut dengan sendirinya dan diganti dengan orang lain. Bantaran yang cuai sehingga menyebabkan sinsing terjatuh maka boleh dikenakan adat sogit 1 ekor ayam besar dan pulanut dibayar kepada pihak lelaki.

PANTANG LARANG ORANG YANG BARU BERKAHWIN

1. Tidak boleh terkena hujan sebelum makan adat panansab, kerana jika terkena hujan dipercayai jika sudah mempunyai anak maka anak tersebut akan terkena penyakit kudis ‘gandas’.Adat panansab ialah:-

a) Umbut pisang
b) Umbut rotan soworingan
c) Umbut rukatan

ADAT ISTIADAT SETELAH MEMPEROLEHI ANAK

1. Mengadakan upacara makan sireh ‘popoingat’ setelah umur anak itu genap 7 hari dan pada masa yang sama memberi nama kepada si anak tersebut. Semasa upacara ini majlis makan dan minum juga akan disediakan mengikut kemampuan.
2. Mengadakan upacara mengaji ‘monggorimpun’ setelah umur anak itu genap 30 hari ( 1 bulan ). Upacara ini dikendalikan oleh ‘bobolian’.

KEPERLUAN MENGADAKAN UPACARA MENGAJI ‘MONGORIMPUN’

a) 1 ekor ayam jantan
b) 1 bilah parang rapo
c) 1 buah tinukul
d) 1 buah gendang
e) 1 batang buluh ‘tinungkabar’

1. Upacara ini dikendalikan oleh bobolian
2. Upacara ‘mongorimpun’ dijalankan dengan dua cara iaitu pertama, cara palapayan
dan kedua, cara popiyoson.
3. Pekeras mengaji ‘mongorimpun’ cara palapayan sebanyak 80 sen
4. Pekeras mengaji ‘mongorimpun’ cara popiyoson sebanyak 50 sen

Tafsiran;
a) Mongorimpun - mengembalikan semangat seseorang
b) Palapayan - cara berlagu dan cakap biasa
c) Popiyoson - cara berteriak dan cakap biasa

Sumber: tobilung.blogspot.com

No comments: